Få en god start i institutionen om du vælger dagpleje eller vuggestue
Har du et barn, der snart er klar til dagpleje eller vuggestue? Tiden begynder at nærme sig. Du har sikkert mange spørgsmål i hovedet. Det er svært for de fleste, at overlade sit barn til fremmede. Men bekymringerne er ofte meget større, hvis dit barn har allergi. Måske i svær grad. Det er meget grænseoverskridende, at barnets mad og sikkerhed skal videregives. Til vildt fremmede mennesker. Her skal det handle om, hvad du kan gøre for at få en god start på “pasningslivet”.
Bliv klar til institutionsstart:
1. Dagpleje eller vuggestue?
2. Forberedelser inden start
3. Hverdagen i institutionen
1: Dagpleje eller vuggestue?
Dagpleje:
Det kan måske føles mere trygt med en dagplejeplads til dit barn. Her er lidt færre børn. Og det bliver nemmere med fokus på allergien. Men er det muligt at finde en dagplejemor, der kan håndtere det? Det handler meget om god kemi mellem forældre og dagplejemor. Tillid og tæt kontakt. Er dette først skabt, kan dagplejen være et rigtig godt valg.
Vuggestue:
I vuggestuen er der mange børn at skulle holde øje med. Er der nok fokus? Måske har de allerede erfaring med allergi? Mange vuggestuer har ikke noget kendskab til allergi. Men du kan give dem, den viden de skal bruge. Det giver grobund for et godt samarbejde. Igen handler det mest om tillid og tæt kontakt med pædagogerne. Her er flere personer. Det betyder flere, der skal være orienteret. Men det betyder også, større mulighed for at finde kemien et sted.
Hvilket valg er rigtigt:
Er dagplejen eller vuggestuen det bedste valg til dit allergibarn? Det afhænger mest af dit barn – og af dig. Du kan få en god oplevelse uanset valget. Nogle børn har brug for mere ro omkring sig, her er dagplejen god. Andre børn elsker, at der sker en masse omkring dem. Så er vuggestuen perfekt. Det vigtigste er at skabe den gode kontakt fra start. Både i dagplejen og vuggestuen.
2: Forberedelser inden start
Tag kontakt:
Det er en rigtig god idé at tage kontakt til dagpleje eller vuggestue inden start. Fortælle om dit barns særlige behov. Få en fornemmelse om stedets holdning til det. I dagplejen går den første kontakt gennem kommunens dagplejeansvarlige. I vuggestuen kan du kontakte den daglige leder for en snak. Det er også en mulighed at tage ud at se stedet. Hilse på og fornemme kemien.
Hold et for-møde:
Inden start i institutionen er det en god idé at bede om et møde. Et slags undervisnings møde. De skal kende til dit barn og barnets behov. Hvad vil det sige at have mælkeallergi og hvad kræver det? Hvor allergisk er dit barn, kendskab til evt. medicin, mad osv. Er der madordning på stedet? Et køkkenpersonale der også skal undervises. Jo mere information du giver dem, jo bedre rustede er de.
Skriftligt materiale:
Det er vigtigt at institutionen får noget skriftligt materiale. Ligesom resten af omgangskredsen. Meget af det samme materiale kan bruges. I vuggestuen skal materialet være tilgængeligt for alle. Alle skal have kendskab til behandling af en allergisk reaktion. Spørg hvordan de vil informere vikarer. Det er vigtigt, at dit barns allergi er kendt af alle ansatte.
3: Hverdagen i institutionen
Barnets særlige behov:
Hvordan sikrer institutionen, at dit barn ikke får mad indeholdende mælk? Det kræver stor opmærksomhed. Pædagogerne har travlt og mange børn at se til. Men selvfølgelig kan de håndtere det, hvis de er godt klædt på. De er ligeså uvante med allergi som de fleste andre. Derfor er det vigtigt, at du fortæller dem, det de skal vide. De faldgruber der kan være. Kniven der ikke må bruges flere steder. For blot at give et lille eksempel. Du kender selv flere.
Samarbejdet med institutionen:
Én ting er samarbejdet om maden til dit barn i hverdagen. Men husk også de særlige lejligheder. En tur i skoven eller når det er fastelavn. Eller når der fejres fødselsdag for et andet barn i institutionen. Kan personalet huske at give besked, så du kan give barnet noget med? Ellers må du selv være opsøgende. ”Skal I have fastelavnsboller på fredag?”, kan du spørge i god tid. Så kan du nå at bage. Hav altid lidt godt stående i institutionen. Så kan pædagogerne også give dit barn noget, hvis de andre får. Er dit barn helt lille betyder det intet, at det ikke er det samme.
Opfølgning:
Det er altid vigtigt, at du husker jævnligt at følge op. Har dit barn været til kontrol? Så giv en tilbagemelding på allergien til pædagogerne. På den måde holder du deres opmærksomhed og fokus på dit barn. Sker der ændringer, skal du informere på skrift og tilrette materialer. Så alle er helt opdaterede. Bliver tingene en vane, uden særlig omtanke, kan der ske fejl. Det kan du forebygge. Ved at give en opfølgning med jævne mellemrum.
Interview med pædagog Rikke Winckler
For at give dette emne en anden vinkel, har jeg været så heldig, at få lov til at interviewe pædagog Rikke Winckler. Hun kender vuggestuen indefra, og kan derfor svare på nogle af de spørgsmål, du sikkert sidder med. Rikke Winckler har siden Forældresparring.dk.
Læs interviewet med pædagog Rikke Winckler her >>
Inspiration til et for-møde
I august 2010 skrev jeg et indlæg, der handler om den information, der kan være god at give, når dit barn skal starte i ny institution. Måske kan du finde inspiration til dit eget møde her:
Skal dit barn starte i ny institution >>